Зміст допису
Вступ – другий онлайн-курс
Другим у моєму “портфоліо” став онлайн-курсу Model Thinking на Coursera. 7 вересня 2013 року на своїй сторінці у Facebook я опублікував з цього приводу такий допис:
“Отримав свій другий сертифікат від Coursera. Курс Model Thinking професора з Мічиганського університету Скотта Пейджа тривав 10 тижнів. На мою думку, дуже цікавий та корисний курс (недаремно він є одним з найпопулярніших на Coursera). Рекомендую всім, хто бажає розширити свій світогляд.”
До цього допису я додав світлину, на якій навів скріншот свого профілю на Coursera з двома першими та знаковими для мене онлайн-курсами (саме після них я серйозно “підсів” на MOOCs 🙂 ):

А так виглядав сам сертифікат (точніше, свідоцтво про завершення курсу):

Декілька слів про розробника курсу. Професор Мічиганського університету Скотт Пейдж є визнаним у світі фахівцем зі складних систем, політології та економіки. Кожен навчальний тиждень курсу він розповідав про різні цікаві моделі та методи, наводячи яскраві та зрозумілі приклади. Причому професору Пейджу вдавалося простими словами пояснити навіть досить складні моделі, що, можливо, і стало причиною неймовірної популярності курсу (наприклад, взимку 2012 року на нього записалось майже 100 000 користувачів).

А деякі теми курсу Model Thinking явно відомі команді новообраного президента США Дональда Трампа, який фактично використав стратегію, відому під назвою “Ігри Полковника Блотто”, яка дозволяє перемогти більш сильного супротивника за рахунок грамотного збільшення кількості “фронтів” протистояння.
Тривалість та вартість курсу
Варто зауважити, що насправді онлайн-курс Model Thinking тривав не 10, а 12 тижнів, але 2 тижні з них були суто технічними – для складання кожного з двох іспитів давався тиждень, щоб можна було не поспішати, підвести певні підсумки та зібратись з думками. У ці тижні новий матеріал не викладався. Як видно з офіційної сторінки онлайн-курсу Model Thinking на Coursera, його тривалість порівняно з 2013 роком не змінилась.
Що стосується сертифікату, то зараз він, як і на інших курсах платформи Coursera, також став платним, і на момент написання цієї статті коштував $49. Проте, всі матеріали курсу доступні безкоштовно у повному обсязі. Цікаво, що на сторінках онлайн-курсів на Coursera частіше зустрічається ціна $79 (як, наприклад, теперішня вартість сертифікату онлайн-курсу An Introduction to Interactive Programming in Python, про який я писав раніше), тобто вартість сертифікату курсу Model Thinking майже вдвічі менша за статистичну моду платформи Coursera.

Програма курсу (Syllabus)
Як і під час написання попереднього огляду, мені вдалося відшукати програму курсу Model Thinking зразка 2013-го року. Порівняння з поточною програмою показало, що вона абсолютно не змінилась та має такий вигляд:
Week 1:
- Section 1: Introduction: Why Model? (Вступ: Чому “Модельне”?) – зауважу, що назва курсу фактично перекладається “Модельне мислення”, але іноді зустрічав переклад “Модель мислення”, який формально є не дуже правильним, інакше б англійською курс називався Model of Thinking.
- Section 2: Segregation and Peer Effects (Сегрегація та ефект співнавчання) – тут мені запам’яталась ілюстрація (до теми Peer Effects), яку багато хто впізнає (зауважу лише, що це не 2013 і не 2014 роки):
Week 2:
- Section 3: Aggregation (Агрегація)
- Section 4: Decision Models (Моделі прийняття рішень)
Week 3:
- Section 5: Thinking Electrons: Modeling People (Мислячі електрони: моделювання людей)
- Section 6: Categorical and Linear Models (Категорійні та лінійні моделі)
Week 4:
- Section 7: Tipping Points (Переломні моменти)
- Section 8: Economic Growth (Економічне зростання)
Week 5:
- Section 9: Diversity and Innovation (Різноманітність та інновації)
- Section 10: Markov Processes (Марківські процеси)
Week 6:
- Midterm Exam
Week 7:
- Section 11: Lyapunov Functions (Функція Ляпунова)
- Section 12: Coordination and Culture (Координація та культура)
Week 8:
- Section 13: Path Dependence (Залежність від попереднього розвитку)
- Section 14: Networks (Мережі)
Week 9:
- Section 15: Randomness and Random Walks (Випадковість та випадкові блукання)
- Section 16: Colonel Blotto (Полковник Блотто)
Week 10:
- Section 17: Prisoners’ Dilemma and Collective Action (Дилема в’язнів та колективні дії)
- Section 18: Mechanism Design (Розробка оптимальних механізмів)
Week 11:
- Section 19: Learning Models: Replicator Dynamics (Моделі навчання: реплікаційна динаміка)
- Section 20: Prediction and the Many Model Thinker (Прогнозування та “багатомодельний мислитель”)
Week 12:
- Final Exam
Особливості оцінювання курсу
Кожен тиждень, окрім іспитових, завершувався складанням тесту (Quiz) з 6-10 запитань. На кожен тест давалося 3 спроби, що суттєво зменшувало тиск на студента (згідно моїх власних відчуттів), але, щоб не втратити бали, тести потрібно було робити вчасно – до завершення відповідного навчального тижня. За кожен зайвий день – штраф 10% балів (але не більше 5 днів). До речі, саме через онлайн-курси я вніс два нововведення у свою методику викладання:
- Майже відмовився від теоретичних питань, зосередившись на практичних завданнях. Більше того, я навіть даю студентам можливість під час контрольної роботи користуватись конспектами (але кожен тільки своїм, щоб не відволікати інших студентів). На моє переконання, важливим є саме розуміння матеріалу, а не його запам’ятовування. Тут я повністю погоджуюсь з баченням Мічіо Кайку у його “Фізиці майбутнього”, що через бурхливий розвиток портативних смарт-гаджетів (розумних окулярів, контактних лінз тощо) “освітянам доведеться робити акценти передусім на вмінні думати та аргументувати”. Зрозуміло, що тут важливо обійтись без крайнощів, оскільки не зовсім правильним буде, якщо хірург під час операції буде читати Вікіпедію 🙂
- Даю можливість переписати контрольну роботу з виставленням максимальної оцінки за результатами двох робіт. Зрозуміло, що перед цим на практичних заняттях я виконую детальний аналіз помилок, зроблених студентами під час першої контрольної, а також змінюю завдання.
На 6-му та 12-му тижнях курсу Model Thinking потрібно скласти іспити: Midterm Exam за матеріалами розділів 1-10 та Final Exam за матеріалами розділів 11-20. На кожний іспит дається тиждень часу та три спроби. Проміжний іспит містив 15 завдань, а фінальний – 11.
Загальна оцінка курсу визначалась таким чином: 50% давали 10 тестів, а 50% – іспити. Сертифікат отримував той, хто набрав не менше 75% балів. Ніде у своїх записах не знайшов інформацію про сертифікат з відзнакою (“with distinction”), коли потрібно набрати, як правило, не менше 90%. Але оскільки на моєму сертифікаті вказано “with distinction”, то можна зробити висновок, що на цьому онлайн-курсі також була можливість отримати сертифікат з відзнакою, набравши не менше 90% балів.
Висновок
Якщо Ви все ще боїтесь розпочати вивчення свого першого (особливо, англомовного) онлайн-курсу, то курс Model Thinking – ідеальний варіант: універсальний, зрозумілий, з толерантними та адекватними тестовими завданнями. До того ж, ще наприкінці 2013 року я побачив повідомлення, що Український католицький університет (УКУ) у співпраці з Coursera переклав цей курс українською, тому тепер кожне відео повинно мати українські субтитри. Отже, як я вже написав у 2013 році: “Рекомендую всім, хто бажає розширити свій світогляд” 🙂 Бажаю успіхів!